Basiskennis opbouwen als Agile Business Analyst
De afgelopen periode ben ik meer betrokken geraakt bij agile projecten binnen mijn organisatie. Daarbij merk ik dat mijn rol als business analyst anders wordt ingevuld dan voorheen. Er wordt veel gesproken over iteraties, prioriteiten en samenwerking met stakeholders. Toch voelt het alsof ik soms overzicht mis in hoe alles samenkomt. Vooral het werken met requirements binnen timeboxes roept vragen op. Ik probeer beter te begrijpen wat er precies van een Agile Business Analyst wordt verwacht. Losse artikelen helpen een beetje, maar geven geen compleet beeld. Ik zoek vooral structuur en duidelijke uitleg. Daarom ben ik benieuwd hoe anderen hun basiskennis hebben opgebouwd. Misschien zijn er ervaringen die hierbij kunnen helpen.
11 weergaven

Die zoektocht herken ik goed, want ik liep tegen vergelijkbare vragen aan. Wat mij hielp, was een gestructureerde uitleg van business analyse binnen een agile context. Ik wilde begrijpen hoe rollen, processen en verantwoordelijkheden samenhangen. Tijdens het verdiepen in dit onderwerp kwam ik informatie tegen die voor mij voelde als Een solide basis voor bedrijfsanalisten. Daar werd helder uitgelegd hoe requirements, workshops en stakeholdercommunicatie samenkomen. Vooral de focus op iteratief werken gaf mij meer houvast. Het werd duidelijker wat de rol van de business analyst is binnen agile teams. Dat hielp om theorie beter te koppelen aan dagelijkse werkzaamheden. Sindsdien heb ik meer overzicht in mijn werk. Het gaf mij een steviger fundament om verder te groeien.